Reklama
Reklama
Reklama
Ďalšie
Reklama
Reklama
Reklama

Giro d'Italia 2024: Pogačar sa chystá ovládnuť preteky, ktoré stratili svoju identitu

Raffaele R. Riverso
Trofeo Senza Fine pre víťaza pretekov Giro d'Italia.
Trofeo Senza Fine pre víťaza pretekov Giro d'Italia.AFP
Tadej Pogačar (25) by nemal mať problém získať prvý z dvoch titulov v snahe vyrovnať sa niekoľkým jazdcom, ktorí dokázali vyhrať Giro d'Italia a Tour de France v tej istej sezóne. Množstvo časoviek a nie príliš náročných horských etáp by však mohlo vyčerpanému tímu Corsa Rosa ubrať na vzrušení.

Je to netypické Giro, ktoré sa snaží držať krok so svetom modernej cyklistiky bez toho, aby ho úplne pochopilo, a myslí si, že sa môže zaobísť bez niektorých svojich hlavných výsad. Bude to však podujatie, ktoré nadchne a rozvášni námestia v Taliansku, o tom niet pochýb, pretože láska tamojších fanúšikov k dvom kolesám je bez akýchkoľvek "keby" a "ale".

Ako vždy, budú to preteky mnohých farieb. Žiaľ, modrá je tá, ktorá bude asi najmenej prítomná s Damianom Carusom a Filippom Gannom, tí sa pokúsia oživiť slávu hnutia, ktoré kedysi vládlo. Všetky oči sa budú upierať aj na Antonia Tiberiho, ktorý by mohol dať domácim fanúšikom nejakú nádej.

Favoriti? Je tu len jeden

Keď hovoríme o favoritoch, je ťažké používať množné číslo tohto slova. Je len jeden. pretože len pohroma by mohla Pogačára pripraviť o Trofeo Senza Fine, najkrajšiu z trofejí, o ktoré sa bojuje nielen vo svete cyklistiky, ale v športe vôbec.

Oponenti ako Geraint Thomas, ktorého vlani o pár sekúnd porazil Primož Roglič, Romain Bardet, druhý na tohtoročnom Liége za "Pogim", vo forme jazdiaci Ben O'Connor a vracajúci sa bývalý víťaz Nairo Quintana - prečo nie? Budú mať za úlohu urobiť preteky nepredvídateľnejšími.

Preteky, ktoré stratili časť svojej identity, pretože sa rozhodli znížiť počet horských kilometrov a zvýšiť počet tých, ktoré sa pôjdu proti chronometru a sú takmer úplne rovinaté. Stručne povedané, ťažké Giro, ale nie príliš.

Možno pre Pogačara, ktorý je presvedčený, že môže zopakovať výkon zosnulého Marca Pantaniho, posledného muža so ziskom double na Giro a Tour de France (v roku 1998), je to tak najlepšie. Keď sa však na konci spočítajú časy, je nádej, že sa budeme mýliť a ospravedlníme sa po tom, čo sme boli svedkami skvelého predstavenia.

Pozrime sa teda, čo nás čaká a predovšetkým, v ktoré dni si treba nechať voľný diár, aby ste si mohli vychutnať najdôležitejšie etapy Giro d'Italia 2024.

Prvý týždeň

Po tom, čo počas prvej etapy vzdáme hold historickému futbalovému tímu Grande Torino, ktorý pred 75 rokmi zahynul pri havárii lietadla, a zdoláme Supergu - miesto havárie, je druhý deň venovaný Pantanimu, pirátovi, ktorý na stúpaní k svätyni Oropa (nie náhodou sa v roku 2024 bude volať Montagna Pantani), pred 25 rokmi predviedol jeden zo svojich nezabudnuteľných návratov.

Etapa nie je náročná, ale na 11 kilometroch stúpania, ktoré má maximálny sklon 13 % a prevýšenie 733 metrov, ak by Pogačar chcel. mohol by hneď od začiatku potvrdiť svoju dominanciu.

Svätyňa Oropa
Svätyňa OropaGiro d'Italia

To isté platí aj pre jeho súperov, ktorí by sa ho mohli pokúsiť prekvapiť. Pogačar však už neraz ukázal, že neznáša, keď si cyklista - s výnimkou Jonasa Vingegaarda - dovolí dať svoj vlastný bicykel pred ten jeho, preto by tvrdosť v prípade útoku súperov mohla byť ešte markantnejšia.

Isté je, že v prvej časovke naplánovanej na piatok 10. mája medzi mestami Foligno a Perugia majú "Pogiho" súperi výhodu v tom, že ho nemusia vyzvať koleso na koleso, ale namiesto toho na viac ako 40 kilometroch proti chronometru takmer všetci bez väčších ťažkostí, snáď s výnimkou pol kilometra na 12 % stúpaní (s vrcholmi na úrovni 16 %), ktoré čaká jazdcov šesť kilometrov pred cieľom.

Prvá časovka
Prvá časovkaGiro d'Italia

Nasledujúci deň príde prvá skutočná skúška do kopca, jedna z tých, ktoré, ako hovorí vždy výstižné cyklistické príslovie, nám ani tak veľa nepovedia o tom, kto Giro vyhrá, ako skôr to, kto ho nevyhrá.

Napriek takmer 4 000-metrovej zmene nadmorskej výšky nie sú stúpania veľmi náročné, a preto tí, ktorí budú mať problémy už na Gran Sasso, nebudú môcť s veľkými ambíciami hľadieť smerom na Rím, kde sa preteky 26. mája skončia.

Posledné kilometre ôsmej etapy
Posledné kilometre ôsmej etapyGiro d'Italia

Druhý týždeň

Druhý týždeň sa začína prvým z dvoch dní odpočinku (druhý je naplánovaný na nasledujúci pondelok) a pravdou je, že až do soboty 18. je terén úrodný pre veľké úniky a šprintérov.

Druhá časovka sa uskutoční medzi Castiglione delle Stiviere a Desenzano sul Garda a na rozdiel od prvej je úplne rovinatá: 31,2 kilometra, kde by Filippo Ganna mohol využiť svoju silu.

Druhá časovka
Druhá časovkaGiro d'Italia

Od tohto bodu sa však začína cesta - konečne! Stúpať tri etapy po sebe, hoci medzi ne bol vložený predčasný deň odpočinku. V nedeľu 19. mája prichádza najdlhšia etapa ročníka - 222 kilometrov s monštruóznym výškovým rozdielom 5 400 metrov.

Posledné kilometre 15. etapy
Posledné kilometre 15. etapyGiro d'Italia

Pôjde o prvú alpskú horskú etapu na Mortirolo, ktorá sa síce pôjde zo strany Monno, ale má úctyhodný maximálny sklon 16 %. Ak však nedôjde k prekvapeniu, špička sa začne pohybovať až na Passo di Foscagno.

Tretí týždeň

Posledné kilometre 16. etapy
Posledné kilometre 16. etapyGiro d'Italia

202 kilometrov v utorok 21. mája (4 350 výškových metrov zmeny) by bez dňa odpočinku určite bolelo oveľa viac. To isté by platilo, ak by dobrých 150 km od cieľa nebola zaradená Cima Coppi (najvyšší vrchol Tour), ktorá bol tento rok stanovená na Stelvio.

A práve z tohto dôvodu si s najväčšou pravdepodobnosťou na ďalší ohňostroj budeme musieť počkať až do stredy 22. mája, keď zo Selva di Val Gardena dorazia do priesmyku Brocon na konci relatívne krátkej (159 kilometrov), ale výbušnej a veľmi intenzívnej etapy (4 200 výškových metrov zmeny).

Profil 17. etapy
Profil 17. etapyGiro d'Italia

Ak je pravda, že oficiálne víťaz Giro d'Italia 2024 dostane Trofeo Senza Fine v nedeľu 26. mája v Ríme, rovnako je pravda, že tí, ktorí ešte majú čo povedať alebo dať, tak budú musieť urobiť deň predtým na svahoch Monte Grappa, ktorých 18 kilometrov (s priemerným sklonom 8 % s vrcholmi 14 %) budú zdolávať dvakrát pred cieľom v Bassane, kde sa dozvieme meno víťaza pretekov.

Alebo aspoň taký je plán organizátorov, ktorých však môže mýliť Tadej Pogačar, ten by aj bez veľkého náporu mohol spečatiť víťazstvo o mnoho dní skôr. Napriek tomu je jeho prítomnosť synonymom divadla, aj keď sa vždy počíta jazdec, ktorý príde do cieľa ako prvý.

Monte Grappa
Monte GrappaGiro d'Italia