EURO 2024 a jeho štadióny: Koľko ich je, kde sa odohrá finále a ako sa k nim dostať?
Kde sa začne a kde sa skončí EURO 2024?
Dňa 14. júna odohrá nemecká reprezentácia v Mníchove otvárací duel šampionátu proti Škótsku (21:00). V nedeľu 14. júla odohrajú dva najlepšie tímy turnaja finále na Olympijskom štadióne v Berlíne. Medzi týmito súbojmi bude možné sledovať ďalších 49 zápasov, pričom slovenská reprezentácia nastúpi minimálne na tri z nich.
Program zápasov na EURO 2024
Štadióny pre EURO 2024 v Nemecku
Účastníkov majstrovstiev Európy 2024 privíta desať miest a štadiónov. Vzhľadom na prísne predpisy UEFA bude počet vstupeniek k dispozícii výrazne nižší ako bežne v nemeckej Bundeslige či počas európskych duelov. Miesta na státie nie sú povolené, pričom premena týchto miest na sedenie znamená značný pokles kapacity. Niektoré z inak bežných sedadiel budú využité na priestory pre médiá.
Olympiastadion Berlín (70 033 miest)
tri zápasy v skupine, jedno osemfinále, jedno štvrťfinále a finále
Výstavba Olympijského štadióna v Berlíne sa začala takmer presne pred 90 rokmi s ohľadom na letné olympijské hry v roku 1936. Štadión, ktorý navrhol slávny Werner March, má monumentálne tribúny s dvoma úrovňami, otvorené smerom na západ, kde sa nachádza Maifeld - veľké verejné zhromaždisko. V tejto podobe sa aréna obložená kameňom zachovala dodnes, hoci pred majstrovstvami sveta v roku 2006 prešla veľmi nákladnou modernizáciou. Jej súčasťou sa stalo aj zastrešenie hľadiska.
Počas Eura 2024 sa na štadión zmestí o viac ako 4 000 divákov menej ako zvyčajne, napríklad ako počas zápasov Herthy Berlín. Napriek tomu zostane najväčšou arénou pre podujatie, pretože na ňom ani za normálnych okolností nenájdete miesta na státie. V okolí Olympiastadionu nie je možné pred zápasmi a po nich parkovať, preto UEFA a berlínske úrady trvajú na využívaní verejnej dopravy. Do bezprostrednej blízkosti miesta konania zápasu premáva linka metra U2 (U-Bahn, stanica Olympia-Stadion) a linky rýchlodráhy S3, S5 a S9 (S-Bahn, stanica Olympiastadion).
Mníchovská futbalová aréna (66 026 miest)
štyri zápasy v skupine (vrátane otváracieho zápasu), jedno osemfinále finále, jedno semifinále
Štadión Bayernu, ktorý sa nachádza na severnom výjazde z Mníchova, je známy po celom svete od MS 2006. Jeho oblý tvar sa stal inšpiráciou pre desiatky ďalších arén. Myšlienka striebornej fasády osvetlenej v klubových farbách mala zladiť vkus fanúšikov TSV 1860 a Bayernu, keďže aréna bola postavená pre oba tímy. Časom však TSV od projektu odstúpil, Bayern odkúpil zvyšné akcie a začal štadión zariaďovať po svojom. Dramaticky zvýšil kapacitu, pridal sedadlá, kde sa dalo, a prekročil počet 75-tisíc. Fanúšikovia to na EURO 2024, žiaľ, nepocítia, pretože sektory na státie za bránami zmiznú.
Keďže UEFA nesúhlasí s názvom štadióna, v ktorom sa vyskytuje názov sponzora či klubu, štadión sa počas trvania podujatia nebude volať Allianz Arena. Pre fanúšika sa mení len málo - stále hovoríme o mimoriadne modernom štadióne s jedným z najväčších parkovísk v Európe. Blízkosť diaľnic a diaľničného obchvatu uľahčí dopravu, ale očakávajú sa zápchy. Organizátori napriek tomu neodporúčajú príchod autom. Vedľa štadióna vedie linka metra U6 (U-Bahn, stanica Fröttmaning), ktorá ponúka najlepší prístup z centra Mníchova. V dňoch zápasu bude z centra odchádzať aj špeciálna kyvadlová doprava.
BVB Stadion Dortmund (61 524 miest)
štyri zápasy v skupine, jedno osemfinále finále, jedno semifinále
Dortmund nie je typické turistické mesto a Westfalenstadion nie je architektonický skvost. No a čo? Stále je to jeden z najväčších chrámov futbalu na svete, ktorý je milovaný pre svoju čistotu a strohosť zároveň. Štadión nedávno oslávil 50 rokov a po jeho poslednom rozšírení, pri príležitosti majstrovstiev sveta vo futbale v roku 2006, sa vďaka žltým pylónom na streche stal viditeľným aj z diaľky. Jeho kapacita presiahla 80-tisíc divákov, čím sa stal najväčším v tejto časti Európy. Najznámejšia tribúna (jednoúrovňová južná tribúna, známa ako "Žltá stena") sa, žiaľ, pre zákazu miest na státie zmenšuje na polovicu a už nepojme 25-tisíc hlučných fanúšikov. To však nič neznamená, rozsah je stále veľmi pôsobivý.
Výber auta na zápasovú cestu do Dortmundu rozhodne nie je najlepší. Na parkoviská sa nezmestí každý, ale skvelou alternatívou je Stadtbahn, systém ľahkej železnice. V tesnej blízkosti arény sa nachádzajú až štyri stanice metra (U-Bahn, Theodor-Fliedner-Heim, Stadion, Westfalenhallen a Westfalenpark) a stanica S-Bahn Signal-Iduna-Park. Zaujímavú ponuku vytvorili aj dortmundské úrady: "zelený koberec" pre peších. Ide o jednoduchú, zeleno označenú trasu spájajúcu štadión s centrom mesta, fanúšikovskou zónou a hlavnou železničnou stanicou. Dá sa prejsť za 40 minút.
Stuttgart Arena (50 998 miest)
štyri zápasy v skupine, jedno štvrťfinále
Stuttgart Arena má naozaj zaujímavú históriu. Štadión bol postavený ako futbalová a atletická aréna, pri príležitosti MS vo futbale 2006 bola na oválne tribúny položená ľahká membránová strecha. Až pod touto strechou sa prestavali jednotlivé tribúny, aby sa vytvorilo špecifické futbalové usporiadanie. Bolo to síce nesprávne, ale výsledok je zaujímavý. Ako posledná bola postavená, až tento rok, nová tribúna. V hodnote až 140 miliónov eur ide o najväčšiu investíciu do akéhokoľvek nemeckého štadióna pred ME 2024.
Keďže štadión stojí v priemyselno-obchodnej časti mesta, ďaleko od historického centra, najlepšou možnosťou pre fanúšikov je využiť verejnú dopravu. K aréne vedie linka metra U11 (U-Bahn, stanica NeckarPark), ale 25 minút chôdze je vzdialená aj stanica Bad Cannstatt Wilhelmsplatz, na ktorú sa dostanete hlavnými linkami U1 a U2. Dopravné zápchy sa dajú oklamať aj bicyklom, príchod autom sa v Stuttgarte neodporúča. V blízkosti štadióna sa nachádza aj stanica nadzemnej železnice S1 (S-Bahn, Neckarpark).
Volksparkstadion Hamburg (50 215 miest)
štyri zápasy v skupine, jedno štvrťfinále
Tento štadión mal rôzne dohody o právach na pomenovanie, ale aj po kompletnej rekonštrukcii v roku 1998 je stále všeobecne známy ako Volksparkstadion (podľa blízkeho parku) a UEFA súhlasila s používaním tohto názvu. Generácie fanúšikov HSV tu vyrastali a vyrastajú pod zástavou už viac ako 70 rokov a nie sú to ani prvé majstrovstvá Európy: v roku 1988 sa tu konali majstrovstvá Európy.
Vzhľadom na blízkosť domov a zelených plôch nebude Volksparkstadion v dňoch zápasov ponúkať fanúšikom žiadne parkovacie miesta. Ani blízkosť diaľnice A7 by nemala lákať fanúšikov na autách - tie treba nechať ďaleko od arény. Prístup zo severu bude zabezpečený prostredníctvom nadzemných železničných tratí S3 a S5 (S-Bahn, stanica Stellingen). Pre zefektívnenie dopravy budú špeciálne kyvadlové autobusy odvážať aj tých, ktorí cestujú linkou S1 (stanica Othmarschen) z juhu.
Düsseldorf Arena (46 264 miest)
tri zápasy v skupine (vrátane jedného duelu Slovenska), jedno osemfinále, jedno štvrťfinále
Napriek tomu, že bol postavený práve pred MS 2006, moderný štadión v Düsseldorfe podujatie FIFA nehostil. Pokiaľ ide o majstrovstvá sveta, pred niekoľkými mesiacmi bol v tejto aréne zaznamenaný rekord v návštevnosti, lenže ten sa týkal hádzanej. Vďaka zaťahovacej streche nad ihriskom nie je predsa problém premeniť ho na uzavretú halu. Dlhý čas sa tu okrem zápasov Fortuny Düsseldorf (a hosťovania Bayeru Leverkusen počas prestavby BayAreny) veľa futbalu nehralo, ale pri príležitosti 20. výročia získala táto charakteristická obdĺžniková hala uznanie od UEFA.
Arénu obsluhuje linka metra U78 (U-Bahn) a tento dopravný prostriedok sa najlepšie hodí na presun na zápasy. Má to však jeden háčik: prístup z centra mesta končí na stanici Sportpark Nord / Europlatz a návrat do centra je o niečo ďalej zo stanice Merkur Spiel-Arena / Messe Nord. Zo starého mesta premáva aj kyvadlová doprava, ktorá fanúšikov vysadí 10 až 20 minút chôdze (v závislosti od brány uvedenej na lístku) južne od štadióna. Existuje aj možnosť pešej prechádzky po brehu Rýna, ale na ňu si musíte nechať 75 minút.
Arena AufSchalke (49 471 miest)
tri zápasy v skupine, jedno osemfinále
Schalke 04 síce uviazlo v druhej lige, ale jeho štadión je stále svetovej úrovne. Z estetického hľadiska boli postavené pôsobivejšie stavby, ale z technického hľadiska je na svete stále len niekoľko športových arén, ktoré sa môžu pochváliť zaťahovacou strechou a rozťahovacím ihriskom. A nezabudnime na "pivovod" - 5 kilometrov pivných potrubí zásobujúcich štadión. Vďaka multifunkčnosti hostil nespočetné množstvo podujatí - od biatlonu až po speedway - ale štadión zostáva celosvetovo najznámejší vďaka majstrovstvám sveta 2006. Teraz je čas na novú kapitolu histórie pod názvom Arena AufSchalke.
Na rozdiel od väčšiny štadiónov, na ktorých sa konajú ME, má ten v Gelsenkirchene obrovské parkovisko. Treba však pripomenúť, že parkovanie počas Euro 2024 je spoplatnené a počet miest závisí od počtu rezervácií. Väčšina fanúšikov môže vystúpiť na zastávke Veltins Arena, zatiaľ čo pre tých s obmedzenou pohyblivosťou bude pohodlnejšie skrátiť si cestu na zastávku Willy-Brand-Allee, odkiaľ je cesta lepšia. Z centra sa dá dostať aj na bicykli.
Frankfurt Arena (48 057 miest)
štyri zápasy v skupine (vrátane dvoch duelov Slovenska), jedno osemfinále
Frankfurt je známy mrakodrapmi v obchodnej štvrti, ale tamojší hlavný štadión bol postavený mimo akejkoľvek zástavby, v lesnom prostredí. Odtiaľ pochádza jeho historický názov (Waldstadion znamená v preklade Lesný štadión). Pôvodná stavba z roku 1925 už dávno neexistuje a pred MS 2006 bol postavený úplne nový štadión.
Keďže bol postavený ďaleko od centra mesta, bol vybavený primeranou podporou verejnej dopravy. Nie je to len odporúčanie, ale jediné rozumné riešenie: v okolí štadióna UEFA neposkytuje v dňoch zápasov parkovacie miesta. Našťastie, o možnosti nie je núdza; môžete využiť pozemnú železnicu S7, S8, S9 (S-Bahn, stanica Frankfurt Stadion), električkové linky 20 a 21 (konečná Stadion Straßenbahn) či autobusové linky 61/80 (zastávka Stadion Osttribune).
Štadión v Kolíne (46 922 divákov)
štyri zápasy v skupine, jedno osemfinále
Historicky je známy ako Müngersdorfer Stadion, od kompletnej rekonštrukcie v roku 2004 ako RheinEnergie Stadion, ale počas majstrovstiev Európy je to jednoducho Kolínsky štadión. Stojí vo viac ako storočnom športovom komplexe na mieste bývalého opevnenia vo štvrti Müngersdorf na západe Kolína. Je viditeľný už z diaľky vďaka štyrom 72 metrov vysokým vežiam umiestneným v rohoch. Tie spolu s rytmickou železobetónovou konštrukciou z neho robia svetový unikát.
Štadión sa nachádza v tesnej blízkosti hlavnej trasy vedúcej priamo do centra mesta, takže stačí nastúpiť na električkovú linku 1 (zastávka RheinEnergieStadion) alebo na jednu z autobusových liniek obsluhujúcich zastávku Alter Militärring. O niečo ďalej, 20 až 30 minút chôdze na sever, sa nachádza najbližšia regionálna železničná trať, ktorú obsluhujú linky S12 a S19 (S-Bahn, stanica Müngersdorf Technologiepark). Možnosť prísť na zápas v Kolíne nad Rýnom vlastným autom zostáva vyhradená pre tých, ktorí majú zakúpené parkovacie miesto, a tých nie je veľa.
Štadión v Lipsku (46 635 miest)
tri zápasy v skupine, jedno osemfinále
Hoci má už 20 rokov, jeho umiestnenie v bývalej kotline obrovského Zentralstadionu je neustále pôsobivé. Lipský štadión, inak známy ako Red Bull Arena, bol postavený takpovediac na propagáciu, aby Sasko a východné Nemecko mali na majstrovstvách sveta vo futbale 2006 nejaké zastúpenie (Berlín ako hlavné mesto má samostatný štatút). Lipsku chýbal silnejší klub a až vytvorenie hotového štadióna prilákalo rakúskeho magnáta v oblasti energetických nápojov. Ten v uplynulých rokoch investoval veľké prostriedky do modernizácie arény - najmä pre svoj klub, ale počas Eura 2024 z nej budú profitovať aj fanúšikovia.
Keďže sa štadión nachádza v blízkosti centra Lipska, dostanete sa naň za niečo vyše 20 minút. Zároveň je v dosahu až siedmich električkových liniek, UEFA odporúča vybrať si linku a zastávku podľa brány uvedenej na vstupenke. Ku vchodu A z juhu premávajú linky 3, 7, 8, 15 a 56. Ku vchodu B a C sa najlepšie dostanete linkami 4 a 51.