Reklama
Reklama
Reklama
Ďalšie
Reklama
Reklama
Reklama

Dozvuky VC Abú Zabí: Verstappenovo ďalšie víťazstvo a (ne)bojovnosť súperov

Zdeněk Míka
Max Verstappen kraľoval aj v Abú Dabí.
Max Verstappen kraľoval aj v Abú Dabí.Profimedia
Max Verstappen (26) opäť zvíťazil. Pre zastávky v boxoch to síce nebolo systémom štart - cieľ, ale prakticky po celý čas o Holanďanovom triumfe nikto nepochyboval. Tohtoročný šampión napokon prihodil aj najrýchlejšie kolo pretekov a získal maximum bodov.

Ťažko povedať, či 575 bodov na konci sezóny bude niekedy prekonaných, pretože aj keď sa kalendár môže rozrásť na 24 pretekov, len málokto bude schopný zopakovať takúto dominanciu. Lewis Hamilton sa na čele porazených hneď po pretekoch poponáhľal s tvrdením, že budúci rok to bude rovnaké. Argumentoval tým, že Red Bull, ktorý na súčasnom aute od leta nič nerobil, aj tak vyhral o 17 sekúnd. Nikde sa však nepíše, že budúci rok sa majstrovskému tímu podarí dominovať tak ako tento rok. O slovo sa prihlásil aj Sergio Pérez.

Nenápadná odpoveď na skutočne zavádzajúcu otázku novinára, či chce Mexičan pokračovať v trajektórii majstrovských umiestnení (štvrté, tretie a tento rok druhé miesto) a budúci ročník byť o jedno miesto lepší, by asi zapadla, ale novinár sa pre istotu opýtal viac otvorene:

"Takže chcete vyhrať titul?" Odpoveď bola jednoslovná: "Samozrejme." Nikto so zdravým rozumom nepovie, že nechce titul, ale ak sa potvrdí, že Red Bull bude budúci rok (a aj ten ďalší) dominovať, môžeme sa tešiť aspoň na súboj jeho jazdcov. Aspoň do prvej tretiny sezóny, ako to bolo v tejto sezóne.

KRÁĽ VÍKENDU - Christian Horner

Šéf Red Bullu cez víkend sledoval potvrdenie tohtoročnej dominancie svojho rekordného stroja a navyše si zarobil 500 eur. Vyhral totiž stávku s poradcom stajne Helmutom Markom, ktorý neveril, že sa Maxovi Verstappenovi podarí (opäť) kvalifikovať do prvého radu. Marko bral prehru s humorom, veď pokiaľ ide o rekordy tohtoročného šampióna, tak v Red Bulle rozmýšľali, čo sa ešte dá vyhrať. 

"Prvým cieľom bolo zvíťaziť, druhým bolo dostať sa na métu tisíc kôl vo vedení," vyslovil Verstappen úprimne. A podarilo sa - trojnásobný šampión sa pod dohľadom inžiniera Gianpiera Lambiaseho udržal na trati pomerne dlho, aby nestratil vedenie. V cieli Red Bull nakoniec oznámil, že Max strávil v tejto sezóne na čele 1 003 kôl. To je presne toľko ako v prípade dvoch jazdcov McLarenu v pamätnej sezóne 1988, keď Ayrton Senna a Alain Prost vyhrali všetky preteky okrem VC Talianska.

PLUSOVÉ BODY - Fernando Alonso

Nedokázal nadviazať na svoje posledné víťazstvo spred 10 rokov, ale napriek slabšej druhej polovici sezóny sa udržal v boji o vyššie priečky. Alonso sa dostal na body vďaka DRS a nakoniec sa siedmym miestom udržal na rovnakej úrovni s druhým Charlesom Leclercom, ktorého predbehol v celkovom poradí vďaka lepším umiestneniam (3-krát druhé miesto pre oboch, ale víťazstvo 5:3 pre tretieho).

Štvrté miesto za Verstappenom, Pérezom a Hamiltonom neznie pekne, ale je to Alonsov najlepší výsledok od roku 2013. Síce to tentoraz bolo najmä eufóriou z toho, že Hamiltona udržal za sebou, ale aj tak Španiel priznal, že na štvrté miesto by si vo svojej 20. sezóne určite nestavil.

POTLESK PUBLIKA - Franz Tost

Rakúšan sa v 70. a 80. rokoch márne pokúšal preraziť vo svete Formuly 1, ale usúdil, že nemá taký talent. Vrhol sa na štúdium inžinierstva, vďaka čomu sa čoskoro vrátil do nižších sérií, kde trpezlivo zbieral skúsenosti. V roku 2000 sa ako zamestnanec dodávateľa motorov Williams dostal do kráľovnej motoristického športu a od roku 2005 viedol juniorskú stajňu Red Bull.

S Toro Rosso/Alpha Tauri sa mu nepodarilo získať vytúžené piate miesto medzi konštruktérmi, ale sezóny 2008, 2019 a 2021 ukončil na šiestom mieste a pod jeho vedením tím dvakrát zvíťazil, v oboch prípadoch v Monze (Sebastian Vettel 2008 a Pierre Gasly 2020). Už od jari bolo známe, že Tost sa po sezóne s F1 rozlúči. Napriek zlému začiatku a výmenám jazdcov sa mu podarilo vybojovať slušné ôsme miesto. V Abú Dabí sa ku gratulantom pridal aj Júki Cunoda, ktorý vyjadril želanie, že na rozlúčkovej párty sa mu 76-ročného šéfa podarí opiť.

SMOLIAR VÍKENDU - Carlos Sainz

Španielovi sa lepí na päty poriadna smola. V Las Vegas to bol kanálový poklop, tentoraz ho v kvalifikácii zastavila hustá premávka na trati. Sainz napokon skončil už v jej prvej časti, keďže rozdiely medzi jazdcami boli veľmi malé a na 15. Pierra Gaslyho stratil 138 tisícin sekundy. Ferrari sa uňho rozhodlo zariskovať a po štarte na tvrdej zmesi Sainz prezúval opäť na tvrdé. Vytúžený výjazd safety caru neprišiel a ku koncu pretekov odstúpil z poslednej bodovanej pozície, keďže chýbajúca zastávka v boxoch by ho aj tak o body pripravila.

MANÉVER VÍKENDU - Sergio Pérez vs. Lando Norris

Kolo číslo 47 a Mexičan v službách Red Bullu útočí na štvrté miesto. Norrisovi však na výjazde nenecháva takmer žiadny priestor a dochádza ku kontaktu. Športoví komisári záležitosť vyšetrujú a pomerne rýchlo nachádzajú zhodu na 5-sekundovej penalizácii. Trest nakoniec nič nerieši z hľadiska napínavého boja o druhé miesto medzi konštruktérmi, pretože Pérez v cieli zaostáva za Charlesom Leclercom aj Georgeom Russellom a rozdiel medzi ich tímami zostáva na úrovni troch bodov.

Red Bull však týmto verdiktom prišiel o double a Pérez už počas spomaľovacieho kola kritizoval prácu komisárov slovami: "Tento rok boli veľmi zlí, ale toto je vtip". Riaditeľstvo pretekov si ho potom predvolalo a po údajne úprimnom ospravedlnení mu nakoniec udelilo len formálne varovanie, rovnako ako pred týždňom počas VC Las Vegas, kde padlo niekoľko vulgarizmov zo strany šéfov Mercedesu a Ferrari.