Dozvuky VC Las Vegas: Na jednej strane veľkolepá šou, na druhej chaos a hrozba žaloby
Na jednej strane šou, a to veľkolepá. Po vizuálnej stránke Las Vegas splnilo očakávania; napokon, pomohlo tomu aj 1,2 milióna LED svetiel na novotou voňajúcej kupole Sphere s množstvom premietaných obrazov. Množstvo celebrít a panoráma bulváru "mesta hriechu" dali tejto Veľkej cene punc, ktorý môže strčiť do vrecka aj Monako. Na druhej strane sa skloňonovali nespokojnosť väčšiny jazdcov s mediálnymi povinnosťami, chaos týkajúci sa harmonogramu tréningov a trpká kompenzácia pre fanúšikov, ktorí vo štvrtok nevideli takmer nič.
Veľká cena Las Vegas sa vrátila do kalendára F1 po viac ako 40 rokoch. Dala zabudnúť na pokojné, ale nudné preteky z rokov 1981 (keď si Alan Jones pripísal posledné víťazstvo) a 1982 (keď si, naopak, Michele Alboreto pripísal prvé zo svojich piatich výhier v kariére). Nový okruh ponúkol dve dobré miesta na predbiehanie a predovšetkým rozdal zaujímavé karty v boji o druhé a štvrté miesto v Pohári konštruktérov.
KRÁĽ VÍKENDU - Návrat na miesto činu
Už pred začiatkom víkendu bolo jasné, že na pretekoch v najznámejšom nevadskom meste sa nájde veľa ľudí, ktorí na ňom nenechajú nitku suchú. Plánované ceremónie s odvozom jazdcov z trate (do hotela) na rozhovory a ich transport späť na pódium boli prvým "WTF momentom". Že okoloidúci monopost odtrhol veko od kanála, to sa stáva (maximálne raz za šesť rokov, pozri Malajzia 2017). Ale že fanúšikovia neuvidia nič z prvého tréningu a nakoniec ich ochranka v spolupráci s políciou naháňa, aby opustili okolie trate (na ktorú bolo aj tak vidieť, napriek krycím plachtám)? To je príliš veľa.
Iste, druhý tréning bol odložený pre nevyhnutné opravy a organizátori nechceli čeliť riziku, že sa ochranka bude sťažovať na príliš dlhý pobyt v práci. Sklamaní fanúšikovia však dostali iba poukážku v hodnote 200 dolárov, ktorú si mohli uplatniť v oficiálnom obchode pretekov. Dobre, taká bola posledná cena vstupenky (len!) na štvrtkový tréning, ale značný počet fanúšikov mal vstupenky na viac dní.
A aj vzhľadom na to, že v oficiálnom vyhlásení šéfov F1 a VC Las Vegas chýbalo ospravedlnenie a namiesto toho "poďakovanie ľuďom za podporu", prípadu sa ujala právnická firma, ktorá chce od F1 (ktorá bola pre tentoraz sama organizátorom pretekov) žiadať odškodné pre každého postihnutého fanúšika.
Takže Veľká cena Las Vegas môže vyjsť na oveľa väčší účet ako pôvodne oznámených 500 miliónov dolárov za pozemky, zázemie, nový asfalt atď. To nie je dobrý začiatok pre projekt, ktorý má v súčasnosti zmluvu do roku 2025 s predpokladanou opciou do roku 2032. A je šťastie, že Verstappen je stále viac jazdec ako influencer, pretože po tom, čo sa dozvedel výšku "kompenzácie" pre divákov, vyhlásil: "Keby som bol fanúšik, rozbil by som to tu."
PLUSOVÉ BODY - Aston Martin
Zelené autá boli na rovinkách azda najpomalšie a Fernando Alonso hneď po štarte vypadol z bodovanej priečky, ale dobrá taktika v kombinácii s čistou jazdou nakoniec priniesla tímu pekných 12 bodov za piatu a deviatu priečku. Boj o štvrté miesto medzi konštruktérmi medzi Astonom a McLarenom je teda stále otvorený.
POTLESK PUBLIKA - Esteban Ocon
Naposledy to bol Pierre Gasly, tentoraz sa radoval jeho tímový kolega. V Alpine sa pokúsili o tímovú réžiu a požiadali Ocona, aby zostal za Gaslym, ale rozdiel v rýchlosti bol zjavný. Ocon pravdepodobne najviac využil zastávky počas safety caru, keď zo 16. miesta na štarte poskočil na štvrté. Jeho tímový kolega klesol zo štvrtého na 11. miesto. Bodový rozdiel medzi kolegami a rivalmi je teraz len štyri body.
SMOLIAR VÍKENDU - Ferrari
Prvý tréning trval len deväť minút, potom monopost Ferrari s Carlosom Sainzom odtrhol poklop od kanála a zvyšok chaosu poznáme. Španiel si niekoľko minút po incidente vôbec necítil nohy a možno ešte bolestivejšie bolo uvedomenie si, že bude pre výmenu komponentov odsunutý o desať miest na štarte.
Po ňom pred ním stáli autá a on sa prepadol na posledné miesto... Konečná šiesta priečka je taký malý zázrak a ponúka zabudnúť na tréningový výpadok. Jedna vec je však škoda na monoposte, ktorá sa odhaduje na 1,5 milióna dolárov (to Ferrari pravdepodobne vyreklamuje u F1), a druhá vec je potenciálna strata peňazí (desiatky miliónov) za druhé miesto v Pohári konštruktérov, kde Ferrari zaostáva za Mercedesom o štyri body.
MANÉVER VÍKENDU - Charles Leclerc vs. Sergio Pérez
V 32., 35., 44. a 50. kole si vymenili pozície a postarali sa o väčšinu diania počas pretekov. Monacký jazdec nakoniec v poslednom kole poskočil späť na druhé miesto, ale bola to malá kompenzácia za ďalšiu nepremenenú pole position, jeho 12. v rade. Leclerc už vyrovnal Nikiho Laudu (23) v počte kvalifikačných víťazstiev vo farbách Ferrari, pred ním je už len Michael Schumacher (58), ale po pretekoch netajil sklamanie, že Ferrari nevyužilo žiadny z výjazdov bezpečnostného vozidla na výmenu pneumatík, čo ho mohlo poslať do boja o víťazstvo.