Reklama
Reklama
Reklama
Ďalšie
Reklama
Reklama
Reklama

Dozvuky VC Monaka: Luxusná dopravná zápcha, čas zmenšiť autá, sezóna dostala nový impulz

Chaerles Leclerc konečne vyhral svoje domáce preteky.
Chaerles Leclerc konečne vyhral svoje domáce preteky.Profimedia
Voda je mokrá, Ferrari je červené (opäť) a Veľká cena Monaka nebýva práve vzrušujúca. To sú dnes už veľké istoty. Aj keď preteky znovu nepriniesli veľa zábavy, poskytli nádej, že zvyšok sezóny F1 ju ponúkne.

Leclerc možno dospel

Pre Charlesa Leclerca to nie je najľahšia sezóna. Tímový kolega Carlos Sainz je často rovnako silný alebo silnejší ako on, čo mnohých viedlo k tvrdeniu, že Ferrari sa pre budúcu sezónu rozhodlo vyradiť nesprávneho jazdca. Monacký "princ" však na domácom asfalte ukázal, že je stále hlavným mužom svojho tímu a v Monte Carle prelomil prekliatie.

V kvalifikácii predviedol Leclerc svoj najlepší tohtoročný výkon, zajazdil o viac ako desatinu rýchlejšie než ktokoľvek iný a v deň pretekov neurobil chybu. Vzhľadom na to, ako bolestivé rany si vytrpel v minulosti po štartoch z pole position a ako zúfalo chcel všetko napraviť, preukázal tentoraz skutočnú psychickú silu. Zachoval chladnú hlavu a konečne získal vysnívané víťazstvo, ktoré si dlho zaslúžil.

Je to triumf, ktorý by mohol skutočne oživiť jeho sezónu. Energia z víťazstva v Monaku sa ho bude držať ešte dlho, určite sa tiež otriasol z tlaku, pod ktorým bol. Koniec koncov, opäť vyhral preteky. Na tento pocit čakal od leta 2022, hoci za ten čas bol na pole position 12-krát! Táto zúfalá snaha ukončiť sériu často viedla k chybám. Tie však robiť prestal.

Čo môže dosiahnuť tento rok? To ukážu najbližšie mesiace, faktom však je, že momentálne zaostáva za Maxom Verstappenom len o 31 bodov...

Končí nadvláda Red Bullu?

Ešte pred necelým mesiacom sa zdalo, že nás čaká ďalšia sezóna, v ktorej bude dominovať Verstappen a Red Bull, veď vyhral štyri z úvodných piatich pretekov. V nasledujúcich troch pretekoch však už takáto dominancia k videniu nebola.

Po tom, čo Verstappena v Miami porazil McLaren Landa Norrisa, vyhral v Imole o jedinú sekundu a teraz skončil v Monaku až šiesty. Nešlo len o preteky, aj kvalifikačné časy ukázali, že McLaren a Ferrari boli skutočne silnejšie ako Red Bull.

Keďže oba tímy skončili v Monte Carle v elitnej štvorke, Red Bull teraz vedie pred talianskou stajňou len o 24 bodov a McLaren znížil svoj stratu pod 100 bodov. A keďže Sergio Perez sa opäť nevyhol problémom, dá sa povedať, že vyzývatelia majú v súčasnosti silnejšiu zostavu ako držitelia titulu.

Vyzvať Verstappena na boj o titul by mohlo byť pre kohokoľvek z Ferrari alebo McLarenu veľkou výzvou, ale vyzerá to tak, že tento rok uvidíme minimálne bitku o Pohár konštruktérov a nebudú chýbať ani súboje o víťazstvá v pretekoch.

Bude tiež zaujímavé sledovať, ako si s tým Red Bull poradí. Jeho víťazstvá na trati boli trochu prekryté mnohými škandálmi, ktoré sa stali mimo pretekárskej trate. Ak však triumfy nebudú pribúdať, vojna medzi šéfom tímu Christianom Hornerom a Helmutom Markom, ktorý má zjavne na svojej strane samotného Verstappena, by sa mohla opäť rozhorieť. Rakúsky tím sa už totiž pripravil o Adriana Neweyho.

Prichádza čas zmenšiť monoposty

Pravdepodobne ste to počuli vo vysielačkách: "Zrýchľovaním v tejto chvíli nič nezískame." Takýto odkaz poslal George Russell svojmu tímu na začiatku pretekov. "Do ri..., je to nuda, mal som si vziať vankúš," povedal pre zmenu Verstappen o niekoľko kôl neskôr inžinierom Red Bullu. Toto nie sú správy, ktoré by mali uniknúť do éteru počas akýchkoľvek pretekov Formuly 1, nieto ešte tých najprestížnejších v kalendári.

Vďaka svojej polohe a histórii zostáva Veľká cena Monaka bezpochyby magickým predstavením, ale ako preteky už nevyzerá. Dá sa to vôbec nazvať pretekmi? Vzhľadom na veľkosť moderných vozidiel, ktoré takmer znemožňujú predbiehanie, by bol pre toto veľkolepé podujatie presnejší názov "luxusná dopravná zápcha".

Tento rok to platilo viac ako kedykoľvek predtým, skorá červená vlajka po Pérezovej havárii umožnila autám nasadiť sadu tvrdých pneumatík a jazdiť na nich až do konca. Odpadla potreba zastávok v boxoch, jediné vzrušenie, ktoré tieto preteky v mestských uliciach prinášajú. Môžeme len dúfať, že to prinajmenšom prinútilo predstaviteľov F1 - ak nezaspali - uvedomiť si, že je potrebné urobiť zmeny na oživenie.

Aké zmeny by to mohli byť? Najlogickejším dlhodobým riešením je zmena predpisov, aby sa autá opäť zmenšili. Z krátkodobého hľadiska by sa mohlo zaviesť pravidlo, ktoré by prinútilo každé auto použiť všetky tri zmesi pneumatík. Takto by sa aspoň vniesla dráma spôsobená zastávkami v boxoch alebo rôzne zvolenými stratégiami.

Preteky, samozrejme, zostanú v kalendári vďaka svojmu kultovému statusu, ale musia sa prijať opatrenia, aby sa z nich opäť stala zábavná záležitosť. V súčasnosti sa totiž dostávajú do bodu, keď o nich fanúšikovia začínajú pochybovať. A povedzme si na rovinu: to sa Veľkej cene Monaka nikdy nemôže stať.

Autor:
Autor:Flashscore