Reklama
Reklama
Reklama
Ďalšie
Reklama
Reklama
Reklama

Dozvuky VC Singapuru: Pretrhnutá šnúra Red Bullu? Raz to muselo prísť

Zdeněk Míka
Carlos Sainz si pripísal druhý triumf v kariére.
Carlos Sainz si pripísal druhý triumf v kariére.@ScuderiaFerrari
Všetko sa raz skončí, rovnako aj prerušenie úspešnej série Red Bullu Carlosom Sainzom (29) nemožno považovať za revolúciu v tejto sezóne. Lenže Max Verstappen (25) sa tentoraz nedostal do tretej časti kvalifikácie, a to už šok bol. Fanúšikovia, ktorí tentoraz zostali sčasti doma (tohtoročná návštevnosť bola najmenšia za posledné tri roky a približne o 15 % nižšia ako vlani), sledovali, ako sa vpredu preháňajú vozidlá Ferrari, McLarenu a Mercedesu. Piate miesto v cieli nie je pre Holanďana prekážkou v ceste za titulom, otázkou však je, nakoľko sa dominancia Red Bullu vytratila.

V Milton Keynes síce upokojujú priaznivcov, že Red Bull bude v Japonsku opäť silný, ale až tam sa dozvieme, nakoľko sa na slabej kvalifikácii a výslednom výsledku podieľalo nesprávne nastavenie a nakoľko za to mohla nová technická smernica FIA, ktorá uľahčuje kontrolu pevnosti prítlačných krídel. Niektoré tímy totiž údajne dokázali ľahko obísť pravidlá a mať mierne pružné spojlery pri rôznych rýchlostiach.

Stajne teraz predkladajú výkresy i prierezy upevnenia jednotlivých prvkov krídla a FIA môže vizuálne sledovať aj vzájomné vzdialenosti ešte väčšieho počtu referenčných bodov na týchto častiach vozidla. Zatiaľ čo šéf tímu Christian Horner, podobne ako jeho kolegovia, novú úpravu privítal, hneď po kvalifikačných výsledkoch začali mnohí pripisovať Verstappenov doterajší úspech tomu, že stále jazdí na aute, ktoré má pred súpermi výhodu.

KRÁĽ VÍKENDU - Carlos Sainz

Ktokoľvek tento rok porazí dominantný Red Bull, nezmazateľne sa zapíše do histórie, podobne ako Gerhard Berger a Michele Alboretto v roku 1988. Obaja vtedy narušili hegemóniu dua McLarenu Alain Prost - Ayrton Senna, ale tentoraz to bolo o to pôsobivejšie, že Red Bully počas víkendu fungovali a víťazstvo Sainzovi nespadlo do lona.

Počas pamätného, ale idealizovaného súboja v septembri 1988 si totiž McLareny vyjazdili prvý rad a zatiaľ čo Prostovi počas pretekov odišiel motor, Senna sa zrazil s o kolo predbiehajúcim Jeanom-Louisom Schlesserom v situácii, keď viedol preteky. Sainz získal svoj druhý triumf v kariére pod takmer neustálym tlakom Landa Norrisa.

PLUSOVÉ BODY - McLaren Mercedes

Správne by to malo byť s čiarkou medzi týmito dvoma tímami a vlastne celkom správne by to malo byť naopak. Mercedes sa po "lacnej" virtuálnej zastávke safety caru pokúsil nasadiť čerstvé pneumatiky a po prekonaní Charlesa Leclerca to vyzeralo minimálne na tretie a štvrté miesto.

Chyba Georgea Russella v poslednom kole mu však zahodila 15 bodov, do rubruky tak viac patrí tím z Wokingu. Lando Norris vyrovnal svoje najlepšie umiestnenie v kariére a Oscar Piastri si zo 17. miesta na štartovom rošte polepšil o 10 miest.

POTLESK PUBLIKA - Liam Lawson

Keď sa dostal do Q3, nastal veľký rozruch, pretože pod čiarou nechal aj Verstappena. Na adresu Novozélanďana nechýbali superlatívy a v závere samotných pretekov dokonca poskočil na deviatu priečku, čím získal najlepšie tohtoročné umiestnenie pre Alpha Tauri.

Mnohí špekulujú, že Daniel Ricciardo sa do sedadla nevráti (momentálne to vyzerá na absenciu minimálne do Kataru) a tlak na talentovaného Júkiho Cunodu sa zvyšuje. Jeho tímový kolega v tretích pretekoch svojej kariéry vyjazdil na jednom z najhorších áut takýto výsledok, zatiaľ čo jemu Sergio Pérez poškodí pneumatiku v prvom kole.

"To je prekliatie," zhodnotil Cunoda kontakt pri odparkovaní monopostu. Lawson, ktorý bude o mesiac bojovať o titul v prestížnej japonskej Super Formule, môže svojimi výkonmi nechtiac poškodil kariéru Japonca.

SMOLIAR VÍKENDU - Esteban Ocon

Francúz prekonal bývalého tímového kolegu Fernanda Alonsa a Sergia Péreza, posunul sa na šieste miesto a vyzeralo to na pekné body. O chvíľu neskôr ho však zradila prevodovka a potenciálny druhý najlepší výsledok sezóny bol preč. Ocon chcel v nedeľu štýlovo osláviť svoje 27. narodeniny, ale nakoniec z toho nič nebolo.

MANÉVER VÍKENDU - George Russell vs. Lando Norris

Súboj britských jazdcov v 59. kole pravdepodobne rozhodol preteky. Russell mal po ťahu Mercedesu 15 kôl staré stredne tvrdé pneumatiky, zatiaľ čo Norris bol od 20. kola na tvrdých pneumatikách. Vďaka húževnatej obrane jazdca McLarenu mohol Sainz získať víťazstvo, obaja totiž inštinktívne spolupracovali - Sainz nechal Norrisa priblížiť sa na menej ako sekundu, aby mohol Brit využiť systém DRS na rovinkách rovnako ako Mercedesy za ním. Fungovalo to skvelo, Norris napriek drobnému kontaktu s bariérou (kde hneď po ňom havaroval Russell) v poslednom kole obhájil druhé miesto.