Od favoritov po outsiderov: Pohľad na všetky monoposty Formuly 1 pre sezónu 2024
Red Bull
Hnacia sila posledných rokov nechala ostatné tímy odhaliť svoje vozidlá ako prvé, pričom mnohé z nich kopírovali minulé koncepty guru Adriana Neweyho. Potom samotný Red Bull ukázal radikálny nový dizajn. Na rozdiel od väčšiny tímov sa majstri vyhli pokušeniu kopírovať Neweyho tvary a namiesto toho sa pokúsili o ďalšiu inováciu. Napriek tomu, že ho vyšetrujú pre pochybenia a jeho budúcnosť je veľmi nejasná, šéf tímu Christian Horner viedol prezentáciu a vyjadril presvedčenie, že jeho nová "hračka" bude kvalitná.
Mercedes
V poslednom roku pôsobenia Lewisa Hamiltona v tíme Mercedes mu chce nemecký tím poskytnúť stroj, s ktorým by sa spolu s Georgeom Russellom mohli vrátiť na víťaznú vlnu po dvojročnej absencii na stupňoch víťazov kedysi dominantného tímu.
Mercedes vykonal rozsiahle úpravy modelu W15 a upustil od predchádzajúcej koncepcie, pričom bočnice, podlaha a zadná časť vozidla sa zmenili tak, aby do značnej miery zodpovedali štýlu Red Bullu 2023. Dokonca aj kryt motora bol prepracovaný.
Ferrari
Pred príchodom Hamiltona sa Ferrari bude musieť pokúsiť udržať motiváciu odchádzajúceho jazdca Carlosa Sainza a nie je jasné, či sa rozhodne uprednostniť Leclerca pred Španielom. Je však známe, že SF-24 je úplne iné auto ako to, s ktorým Sainz vlani vyhral jedny preteky.
V skutočnosti ide o nový monopost, ktorý má zmenenú prednú časť, bočné stĺpiky a difúzor, aby sa viac podobal na minuloročný Red Bull. Prepracovaná bola aj podlaha, aby sa zlepšila ovládateľnosť v zákrutách a upravené bolo tiež odpruženie, ktoré zabráni nadmernému opotrebovaniu pneumatík. Newey by si tu mohol rovno vypýtať honorár.
McLaren
MCL38 bude dúfať, že nadviaže na dobré výsledky svojho predchodcu v posledných pretekoch v roku 2023, keď Norris dokázal prenasledovať Verstappena a celkovo získal šesť druhých miest. Vo Wokingu veria, že tím s novým autom urobí ďalší krok vpred.
Predok je kratší a užší - ďalší stroj v štýle Red Bullu - rovnako ako nové deflektory prúdenia a menší kryt motora. Zachováva si štýl predného zavesenia, tzv. pull-rod, ktorý im údajne pomáha vyhýbať sa nárazovým vetrom.
Aston Martin
Najprekvapivejším vozidlom na začiatku minulej sezóny bol nepochybne AMR23, druhý najrýchlejší na štartovom rošte. V priebehu roka však stagnoval a tím skončil na neuspokojivom piatom mieste. Do nového ročníka Fernando Alonso a spol. opäť vstupujú pozitívne naladení. Najvýraznejším aspektom nového dizajnu je predná časť, ktorá je kratšia a ktorá sa na rozdiel od minulého roka teraz spája so spodnou klapkou krídla. Výrazne prepracovaná bola aj podlaha.
Alpine
Tím Alpine v minulom ročníku nepochybne urobil krok späť. Možno dokonca dva. Dvojica Esteban Ocon a Pierre Gasly spolu na trati ani mimo nej príliš nespolupracovala. Fakt, že auto na mnohých okruhoch nefungovalo, zvyšovalo napätie a francúzsky celok skončil v šampionáte šiesty. Zmeny boli preto naliehavo potrebné.
Stajňa si to až príliš dobre uvedomuje, najmä pri pohľade na svojich vyzývateľov pre rok 2024. Už teraz vedia, že ich pohonná jednotka Renault bude mať menší výkon ako ostatné motory na štartovom rošte, takže budú musieť nájsť kreatívne spôsoby, ako vyrovnať deficit v iných oblastiach.
Williams
Jeden z najviac historických tímov F1 sa snaží vyhrabať z diery, v ktorej sa už roky nachádza a hlavným cieľom nového FW46 je urobiť to, čo sa podarilo minuloročnému vozidlu. Opäť sa posunúť o krok ďalej od dna štartového poľa. Kľúčový jazdec Alex Albon povedal, že bude musieť prispôsobiť svoj štýl novému autu, pretože továreň zohľadnila všetky jeho pripomienky a urobila množstvo potrebných úprav. Sľubné slová.
RB
Stajňa predtým známa ako "Alpha Tauri" sa chce zbaviť statusu outsidera a vrátiť sa do bojov v strede poľa. Aby to dosiahla, neváhala sa výrazne inšpirovať sesterským tímom Red Bull. VCARB 01 vyzerá veľmi podobne ako Verstappenovo auto, s ktorým získal titul, čo vyvoláva podozrenie, že tímy si vymieňajú technické a aerodynamické informácie.
Sauber
Sauber, ktorý sa predtým volal Alfa Romeo a teraz sa nazýva Stake F1 (ale len v niektorých pretekoch pre legislatívu), bol druhým najhorším tímom na štartovom rošte 2023. Zo šiesteho miesta klesol na deviate a takýto pokles si už nemôže dovoliť, ak chce mať silnú pozíciu pre očakávané prevzatie od Audi v roku 2026. Vplyv Red Bullu na dizajn je zrejmý, najmä v oblasti zavesenia, ale zámerom je neustále a výrazne vyvíjať vozidlo, pričom pôvodný dizajn je len východiskovým bodom.
Haas
Prvým tímom, ktorý ukázal svoje vozidlo pre rok 2024, bol Haas. Možno to bolo z marketingových dôvodov, aby získal pozornosť, o ktorú bude bojovať, keď sa začne pretekať. Všeobecne sa očakáva, že Haas bude patriť na jednu zo zadných priečok štartového poľa.
Vzhľadom na obmedzené finančné prostriedky a zdroje nie je prekvapením, že nové auto je evolúciou toho minuloročného. V prvom rade sa časť chladiča presunula vyššie na os monopostu a spodná bočná ochranná lišta proti bočnému nárazu zamierila nižšie. Okrem toho bola v snahe zlepšiť prúdenie vzduchu vylepšená predná časť bočníc.