POHĽAD: Najlepší jazdec v najúspešnejšom tíme. Prečo Lewis Hamilton prestupuje do Ferrari?
Prvá otázka, ktorá napadla nielen mne, ale i mnohým ďalším, bola: Prečo to Hamilton robí? Iste, Mercedes mu už dve sezóny neposkytol dostatočne dobré auto, ale Ferrari od roku 2014 postavilo lepší monopost len raz - v roku 2022. Z hľadiska pretekovej stratégie zhodne už dlho zaostáva za Hamiltonovým súčasným zamestnávateľom.
Jednou z možností je, že Ferrari ukázalo Hamiltonovi svoje plány na najbližšie roky a presvedčilo ho, že práve tento tím má najväčšiu šancu znížiť náskok Red Bullu. Taliani však mali v uplynulom desaťročí často veľkolepé zámery, ktoré sa nepodarilo naplniť. Britský jazdec to vie lepšie ako ktokoľvek iný a je príliš skúsený na to, aby uveril, že Ferrari dokáže sľuby premeniť na skutočnosť.
Pravdepodobnejší scenár je podľa mňa ten, že nepresvedčený prácou, ktorú tím odviedol počas zimnej prestávky, pričom dospel k záveru, že Mercedes v dohľadnej dobe Red Bull nedobehne. Pripúšťam, že ani Ferrari, ale je lepšie nevyhrať titul vo Ferrari ako v Mercedese.
Snom takmer každého jazdca je jedného dňa jazdiť za Ferrari a Hamilton o tom v minulosti často hovoril. Nepochybne by radšej získal ôsmy titul majstra sveta, ale pokiaľ to vzhľadom na dominanciu Red Bullu nevidí reálne, splnenie detského sna je pravdepodobne to najlepšie, čo môže v posledných rokoch svojej kariéry urobiť.
Kto zaujme jeho miesto?
Mercedes má fakticky dve možnosti: buď Hamiltona nahradí jedným z mála jazdcov v kalendári, ktorí sa mu môžu vyrovnať, alebo urobí lídrom Georgea Russella a privedie si tímovú dvojku. Tá by plnila podpornú úlohu podobnú tej, ktorú pre sedemnásobného majstra sveta zastával Valtteri Bottas.
Ak si chcú vybrať prvú možnosť, majú len málo alternatív. Max Verstappen je viazaný v Red Bulle, Lando Norris v McLarene a Charles Leclerc vo Ferrari, čo znamená, že z najlepších v tomto športe je k dispozícii len Fernando Alonso. Ak teda Toto Wolff a spol. chcú výmenu kus za kus, Španiel je najlepšou možnosťou. Je jediný, kto má skúsenosti aj schopnosti Hamiltona.
Ak chcú namiesto neho niekoho, kto bude hrať druhé husle Russellovi, otvára sa širší záber. Mohli by získať Nica Hülkenberga, ktorého pôvodne plánovali podpísať v prípade, že by ich Hamilton ešte v roku 2013 odmietol. Alebo by mohli priviesť späť produkt svojej akadémie a bývalého rezervného jazdca Estebana Ocona.
Mohli by tiež siahnuť po Alexovi Albonovi s výhľadom do budúcnosti, alebo by si mohli vybrať medzi Sergiom Pérezom a Danielom Ricciardom, ktorého Red Bull nechce ako svojho druhého jazdca pre sezónu 2025. Prípadne by mohli priamo meniť s Ferrari a priviesť Carlosa Sainza, ale o tom až o chvíľu.
Na mieste Toto Wolffa by som všetko stavil na Alonsa. Mám však pocit, že Rakúšan sa prikloní k tomu, že hlavným mužom bude Russell. Brit je budúcnosťou tímu a hrozí, že ak sa nestane hlavnou tvárou stajne, bude podráždený. Stále však ešte nie je hotový jazdec, takže Wolff bude chcieť niekoho, kto ho spoľahlivo zastúpi, keď bude mať jeho tímový kolega slabší deň. V takom prípade by bol Hülkenberg favoritom.
A čo Sainz?
Niet divu, že Ferrari vyhadzuje svoje plány z okna, keď dostalo šancu podpísať najlepšieho jazdca všetkých čias. Je však ťažké nesúcitiť so Sainzom, ktorý od svojho príchodu do talianskeho tímu odviedol viac ako slušnú prácu, no napriek tomu ho vyhodili za dvere. V každom prípade by mu jeho pôsobivé výkony mali zabezpečiť miesto lídra inde.
Mohlo by to byť v Mercedese, ktorý ho nepochybne má na zozname kandidátov. Priniesol by so sebou veľa skúseností a pretekovú konzistentnosť. Tá Russellovi stále chýba, preto sa na papieri zdá, že sú ideálnou dvojicou. Španiel sa však možno bude zdráhať pripojiť sa k tímu, ktorý už má opäť "domáceho zlatého chlapca", keďže vo Ferrari kvôli niekomu takému prišiel o prácu.
Namiesto toho sa možno chce stať konečne veľkou hviezdou. Táto túžba by ho mohla priviesť do Audi, ktoré má veľké plány, keď v roku 2026 prevezme stajňu v súčasnosti známu ako Alfa Romeo F1 Stake. V takom prípade by Sainz musel stráviť jednu sezónu v strede poľa, ale čakanie by sa mu mohlo oplatiť, ak sa nakoniec stane lídrom jedného z najsilnejších tímov na štarte.
Jeho najpravdepodobnejšou destináciou sa zdá byť niektorý z nemeckých gigantov, ale reálnou možnosťou je aj spolupráca s krajanom Alonsom či dokonca jeho nahradenie v Aston Martine. Sainzovo pôsobenie vo Ferrari sa síce chýli ku koncu, ale jeho boj na čele štartového poľa pokračuje.