Reklama
Reklama
Reklama
Ďalšie
Reklama
Reklama
Reklama

Predstavujeme tímy F1 pre rok 2024: Alpine, Williams, RB, Sauber a Haas

AFP
Alpine si v lete prešiel výmenou vedenia.
Alpine si v lete prešiel výmenou vedenia.AFP
Nová sezóna obľúbenej Formuly 1 štartuje už počas prvého marcového víkendu roku 2024. Pozrite si prehľad druhej polovice tímov a jazdcov, ktorí sa pripravujú na štart svetového šampionátu kráľovnej motošportu.

Alpine

Motor: Renault

Šéf tímu: Bruno Famin (Francúzsko)

Jazdci: Esteban Ocon (Francúzsko), Pierre Gasly (Francúzsko)

Tímu, ktorý v roku 2021 premenoval názov Renault, sa napriek zmenám vo vedení v polovici sezóny 2023 podarilo obsadiť šieste miesto v poradí konštruktérov. Alpine zaskočil paddock, keď minulý rok v júli počas víkendu VC Belgicka oznámil prepustenie šéfa tímu Otmara Szafnauera a športového riaditeľa Alana Permaneho.

Viceprezident Alpine Bruno Famin, ktorý prevzal vedenie francúzskeho tímu so sídlom vo Veľkej Británii, vysvetlil, že za ich odchodom sú rozdielne názory na výkony a plány do budúcnosti. Na trati sa každý z francúzskej zostavy jazdcov dostal na pódium - Ocon v Monaku a Gasly v Zandvoorte.

Do boja teraz idú v novom aute, ktoré Gasly označil za odvážne a agresívne pre rok 2024. "Chceme vidieť tím na vrchole, tam chceme byť aj my, takže na tom budeme pracovať. Cítim sa oveľa lepšie ako pred 12 mesiacmi, keď som sem prišiel prvýkrát. Chcem si len sadnúť za volant auta a tlačiť ho na maximum," povedal 28-ročný pretekár pri predstavení monopostu.

Williams

Motor: Mercedes

Šéf tímu: James Vowles (Veľká Brtinánia)

Jazdci: Alex Albon (Thajsko), Logan Sargeant (USA)

James Vowles opustil prácu šéfa stratégie Mercedesu a v minulej sezóne prevzal vedenie kultového britského tímu, čím sa stal len tretím riaditeľom v 46-ročnej histórii značky, ktorú založil zosnulý Frank Williams. Vowlesov príchod viedol k zjavnému zlepšeniu výkonnosti.

V roku 2022 bol Williams so 16 titulmi majstra sveta v časoch najväčšej slávy v 80. a 90. rokoch minulého storočia v rebríčku konštruktérov posledný, teraz sa vyšplhal na siedme miesto, čo je jeho najlepší výsledok za posledných šesť sezón.

Vozidlo 2023, ktoré od roku 2020 vlastní spoločnosť Dorilton Capital, pod Vowlesovým vedením ukázalo v kvalifikácii a na rovinkách dostatočnú rýchlosť. Ich cieľom v tomto období je nadviazať na siedme miesto v pretekoch, ktoré si Albon vybojoval v Montreale a Monze. Po testovaní uviedol: "Je to úplne iné auto, ktorému treba rozumieť."

RB

Motor: Honda-Red Bull Power Train

Šéf tímu: Laurent Mekies (Francúzsko)

Jazdci: Júki Cunoda (Japonsko), Daniel Ricciardo (Austrália)

Bývalý tím Minardi pôvodne založila materská spoločnosť Red Bull v roku 2006 ako svoj rezervný tím pre mladých jazdcov, ktorý súťažil pod názvom Toro Rosso, neskôr AlphaTauri. V tejto sezóne nesie názov RB - alebo Visa Cash App RB.

Stajňa má aj nového šéfa, bývalého športového riaditeľa Ferrari Laurenta Mekiesa, ktorý nahradil skúseného Franza Tosta. Ten viedol tím od samotného začiatku, jeho 18 rokov vo vedení bolo poznačených výchovou Sebastiana Vettela, budúceho štvornásobného majstra sveta, ako aj Maxa Verstappena.

V minulej sezóne narazili na niekoľko prekážok, ktoré vyústili až do ôsmeho miesta v hodnotení konštruktérov. Ospevovaný nováčik Nyck de Vries vtedy nahradil Pierra Gaslyho. Mladý Holanďan bol však v polovici sezóny vyradený, pričom jeho miesto zaujal skúsený Ricciardo.

Návrat populárneho Austrálčana bol sťažený, keď si pri havárii zlomil ruku a vyradilo ho to z nasledujúcich piatich pretekov. Tridsaťštyriročný jazdec bude chcieť ukázať, čoho je schopný po boku svojho japonského tímového kolegu Cunodu, ktorý v tíme pôsobí už štvrtú sezónu.

Sauber

Motor: Ferrari

Šéf tímu: Alessandro Alunni Bravi (Taliansko)

Jazdci: Valtteri Bottas (Fínsko), Kuan-jü Čou (Čína)

Švajčiarsky tím, ktorý pôvodne založil v roku 1993 Peter Sauber, prešiel pred rokom 2024 zmenou identity, keďže v posledných sezónach pretekal ako Alfa Romeo. Táto značka, ktorá vyhrala prvú Veľkú cenu F1 v roku 1950, neopustila štartový rošt s gráciou - v tabuľke konštruktérov sa umiestnila na deviatom mieste, pričom Bottas a Čou v tretej sezóne nazbierali spolu 16 bodov v porovnaní s 55 bodmi z roku 2022. 

Alessandro Alunni Bravi prevzal úlohu tváre tímu na trati po odchode Freda Vasseura do Ferrari v minulom období. Motor Ferrari ich poháňa ešte do roku 2026, keď sa stanú novým pracovným tímom Audi.

Haas

Motor: Ferrari

Šéf tímu: Ayao Komatsu (Japonsko)

Jazdci: Kevin Magnussen (Dánsko), Nico Hülkenberg (Nemecko)

Tím podnikateľa Gena Haasa so sídlom v Kannapolise v Severnej Karolíne (s britskou továrňou v Oxfordshire) sa v roku 2016 pripojil k F1 a stal sa prvým účastníkom s čisto americkou podporou za posledné tri desaťročia. Zatiaľ čo všetky tímy okrem jedného vlani rôznymi spôsobmi zápasili, žiadnemu z nich sa nedarilo až tak zle ako Haasu, a to napriek prítomnosti skúsenej dvojice jazdcov Magnussena a Hülkenberga.

V januári 2023 prepustili tím svojho šéfa Guenthera Steinera, ktorý sa stal kultovou postavou vďaka svojej hlavnej úlohe v seriáli F1 "Drive To Survive" od Netflixu. Talian doplatil na slabú kampaň, v ktorej jazdci získali len 12 bodov. Riaditeľ inžinierstva Ayao Komatsu preberá jeho funkciu - úlohou je znovu naštartovať šťastie tímu, ktorý stále túži po prvom pódiu.