Reklama
Reklama
Reklama
Ďalšie
Reklama
Reklama
Reklama

Prevratná novinka v F1. Náhrada DRS i ľahšie monoposty, rok 2026 odštartuje novú éru

Reuters
Svet F1 sa pripravuje na novú kapitolu.
Svet F1 sa pripravuje na novú kapitolu.Reuters
Formula 1 vstúpi v roku 2026 do svojej novej éry s menšími, ľahšími vozidlami s aktívnou aerodynamikou a systémom manuálneho ovládania, ktorý uvoľní viac elektrického výkonu a pomôže preteky urobiť vyrovnanejšími a vzrušujúcejšími.

Riadiaca organizácia FIA vo štvrtok predstavila technické predpisy a uviedla, že "svižné" monoposty novej generácie budú o 30 kg ľahšie a budú lepšie ovládateľné. Jednoduchšie hybridné pohonné jednotky budú mať takmer o 300 % viac energie z batérií a rovnomerné rozdelenie medzi spaľovací a elektrický pohon.

Manuálne ovládanie, ktoré v podstate nahradí systém znižovania odporu (DRS), poskytne na požiadanie príval energie z batérie, aby sa vytvorilo viac príležitostí na predbiehanie.

Prezident FIA Mohammed Ben Sulayem privítal jedinečnú revíziu, ktorá zabezpečí, aby šampionát ešte viac zodpovedal dianiu vo svete. "Vytvorili sme súbor predpisov, ktorých cieľom je nielen zlepšiť preteky, ale aj zatraktívniť šampionát pre výrobcov pohonných jednotiek a súťažiacich," uviedol vo vyhlásení a dodal:

"Kľúčovými prvkami predpisov F1 na rok 2026 sú pokročilé, udržateľné technológie a bezpečnosť. Naším cieľom bolo spolu s Formulou 1 vyrobiť vozidlo, ktoré by bolo vhodné pre budúcnosť elitnej kategórie tohto športu. Veríme, že sme tento cieľ dosiahli."

Formulu 1 bude od roku 2026 tvoriť 10 tímov a šesť výrobcov pohonných jednotiek - Ferrari, Mercedes, Renault, Honda, Audi a Red Bull Ford. Monoposty budú jazdiť na 100 % "drop- in" udržateľné palivo.

Predpisy, ktoré boli odhalené v Montreale pred víkendovou Veľkou cenou Kanady, bude 28. júna ratifikovať Svetová rada motoristického športu. Šírka vozidiel sa zmenší z 2 metrov na 1,9 metra, maximálna šírka podlahy sa zníži o 150 mm a rázvor sa zníži z maximálnych 3,6 metra na 3,4 metra. Vozidlá pre rok 2026 budú vážiť minimálne 768 kg, pričom prítlak sa zníži o 30 % a odpor vzduchu o 55 %. Šírka predných pneumatík sa zmenší o 25 mm a zadných o 30 mm, čím sa tiež zníži hmotnosť.

Aktívne aerodynamické systémy zahŕňajú pohyblivé predné a zadné krídla, ktoré pri štandardnom režime "Z" dosahujú vyššiu rýchlosť v zákrutách. Vodiči môžu na rovinkách prepnúť do režimu "X" s nízkym odporom vzduchu a ísť rýchlejšie. Zadné krídlo bude mať tri prvky a užšie predné krídlo dve aktívne klapky.

"Musíme mať koncepciu vozidla, ktorá vyhovuje pohonnej jednotke," povedal technický riaditeľ FIA pre jednomiestne vozidlá Jan Monchaux.

"Preto padlo rozhodnutie o takzvanom 'svižnom' aute, teda o niečo menšom vozidle s menším prítlakom, ale s veľkým dôrazom na nižší odpor vzduchu. Práve teraz s DRS ste za autom menej ako sekundu, môžete otvoriť DRS a ísť v priamke. To už nebude platiť. Logika však bude rovnaká - som dostatočne blízko iného auta, na jedno kolo dostanem dodatočné množstvo energie, ktoré môžem použiť ľubovoľným spôsobom," vysvetlil Monchaux.

Podbehy predných kolies budú odstránené a vozidlá budú mať čiastočne plochú podlahu a difúzor s nižším výkonom na zníženie prízemného efektu. Medzi nové bezpečnostné opatrenia patrí zvýšená ochrana proti bočnému vniknutiu, výrazne jasnejšie koncové svetlá zadného krídla a zvýšené zaťaženie valivých obručí.