Reklama
Reklama
Reklama
Ďalšie
Reklama
Reklama
Reklama

Tri poznatky z VC Kataru: Súperi Verstappena, ohrozenie jazdcov a vysoké teploty

AFP
Verstappen získal v Katare svoj tretí triumf v šampionáte F1
Verstappen získal v Katare svoj tretí triumf v šampionáte F1AFP
Ďalší majstrovský výkon a triumf Maxa Verstappena (26) zabezpečili, že novopečený trojnásobný majster sveta Red Bull oslávil veľkolepý osobný víkend vo veľkom štýle.

Jeho 49. víťazstvo v kariére a štrnáste v 17 tohtoročných pretekoch na Veľkej cene Kataru si však bude pamätať skôr pre "pekelné" podmienky a fyzickú náročnosť pretekov, pre ktoré jazdci vyhlásili, že to bolo nebezpečné a za hranicou akejkoľvek prijateľnosti.

Agentúra AFP Sport sa pozrela na tri veci, ktoré sme sa dozvedeli z nedeľňajšieho podujatia na slnkom rozpálenom medzinárodnom okruhu Lusail, kde teplota v kokpite prekročila 50 stupňov Celzia.

Verstappen dominuje, súperi ho dobiehajú

O Verstappenovej pretrvávajúcej celkovej dominancii nebolo pochýb, ale austrálsky nováčik Oscar Piastri svojím premiérovým víťazstvom za McLaren v sobotňajšom šprinte a na ďalší deň druhým miestom za Holanďanom potvrdil, že konkurenta dobieha. Otázka sa však netýka ani tak zostávajúcich piatich pretekov, ako skôr roku 2024.

"Sú čoraz bližšie. McLaren robí veľké kroky vpred a robil ich celý čas. Tento rok sa pokúsime ešte trochu zlepšiť, ale sústredime sa hlavne na ten budúci," povedal Verstappen. 

Majstrov priateľ a súper Lando Norris skončil v monoposte McLarenu tretí a dal jasne najavo, že jeho tím sa teší z úspechov: "Chutí im to, je to prvýkrát, čo svoj apetít prejavujú konzistentne, a to ich núti chcieť každý víkend viac, takže všetci chlapci odvádzajú skvelú prácu."

Jazdci v ohrození

Naplánovanie podujatia v Katare na začiatok októbra a nedostatočná príprava okruhu pred podujatím zanechali v ústach mnohých jazdcov trpkú príchuť, pričom viacerí z nich zvracali do prilieb, pretože akútna dehydratácia im spôsobila vážne ťažkosti.

Nielenže sa preteky konali v nevhodnom termíne, keď boli teploty pre mnohých neznesiteľne vysoké, ale aj obnovené obrubníky trate spôsobili problémy pre pneumatiky, ktoré si vyžiadali celonočnú opravu a revíziu pravidiel pre nedeľné preteky.

To prinútilo jazdcov urobiť tri zastávky v boxoch, čím sa zabezpečilo, že pretekári absolvovali celých 57 kôl bez ohľadu na šetrenie pneumatík, čo bolo príčinou viacerých nebezpečných prípadov nevoľnosti a dehydratácie počas pretekov.

Vysoké teploty prekročili prijateľné limity

Viacerí jazdci poukázali na to, že organizátori si boli vedomí profilu obrubníkov a charakteru trate po pretekoch v roku 2021, ktoré sa jazdili na oveľa tenších pneumatikách pred prechodom zo 660 mm na 720 mm.

George Russell z Mercedesu priblížil svoje pocity v monoposte: "Bolo to za hranicou prijateľnosti. Viac ako 50 percent štartového poľa povedalo, že sa cítilo zle, nemohli riadiť a boli blízko k odpadnutiu. Nechcete predsa omdlievať za volantom, keď jazdíte rýchlosťou 200 km/h."

Preteky boli prvým podujatím v rámci 10-ročnej zmluvy s Katarom, ktorá údajne americkým majiteľom F1 vynáša 55 miliónov dolárov za rok. 

"Nemá to nič spoločné s tým, že by sme potrebovali viac tréningu. Niektorí z chlapcov, ktorí tu bojovali, sú extrémne fit, pravdepodobne ako ja, ale je to príliš, jednoducho veľmi horúco. Je zrejmé, že musíme diskutovať o mnohých veciach z tohto víkendu. Nie je to dobrá situácia," povedal Verstappen, ktorý ako ďalšie nebezpečné dejisko uviedol Singapur.