Vedenie F1 pod paľbou kritiky. Tri reštarty, osem vypadnutých a zranený fanúšik
Austrálske preteky nedokončilo osem monopostov, štyri havarovali v priebehu niekoľkých sekúnd po opätovnom štarte, keďže vedenie nedokázalo určiť víťaza šprintu na dve kolá. Organizátori sa tiež dostali pod paľbu kritiky za zlyhanie bezpečnosti a ochrany v Albert Parku po tom, čo fanúšikovia vtrhli na trať ešte pred ukončením pretekov a jedného diváka zasiahol úlomok formule z havárie.
Viaceré stajne F1 budú mať počas prestávky plné ruky práce, pretože môžu počítať náklady na opravu áut, ktoré v Austrálii havarovali. "Bude to nákladná príprava dielov na ďalšie preteky," vravel šéf tímu Alpine Otmar Szafnauer.
Jeho jazdci Pierre Gasly a Esteban Ocon sa v chaose po neskorom reštarte zrazili a prišli o body do šampionátu. Stewardi dúfali, že záverečný šprint rozhodne o víťazovi, ale poslúžilo to len na spustenie tretej červenej vlajky a procesné víťazstvo za bezpečnostným vozidlom pre Maxa Verstappena z Red Bullu.
Hoci úradujúci šampión zvíťazil, rozhorčene sa vyjadril o druhej červenej vlajke, ktorá priniesla reštart. Povedal, že zmiatla jazdcov a spôsobila zbytočné havárie. Jazdec McLarenu Lando Norris bol tiež skeptický k motivácii tohto rozhodnutia.
"Zdá sa mi, že to bolo len preto, aby sme predviedli šou. Niekto urobí v prvej zákrute nejakú hlúposť, zablokuje to a vaše preteky sa skončili, pretože oni chceli urobiť napínavejšiu šou," povedal Brit. FIA nebola schopná poskytnúť okamžitý komentár.
Nájsť správnu rovnováhu medzi bezpečnosťou a športom je už dlho výzvou pre Formulu 1, ktorá pristúpila k sprísneniu pravidiel pre bezpečnostné vozidlá po kontroverzii na Veľkej cene Abú Dhabí 2021. Michael Masi bol nahradený vo funkcii riaditeľa po jeho rozhodnutí v závere pretekov, ktoré pomohlo Verstappenovi získať prvé prvenstvo a Lewisovi Hamiltonovi odoprelo rekordné ôsme miesto.
Uplatňovanie pravidiel safety caru naďalej mätie jazdcov aj šéfov tímov. Šéf Mercedesu Toto Wolff povedal, že si nie je istý, kedy po incidentoch očakávať štandardné bezpečnostné vozidlo oproti virtuálnemu alebo červenej vlajke. Pod drobnohľadom je aj stály reštart z roštu oproti relatívne bezpečnému z boxov. Štartovanie v stoji predstavuje väčšie riziko, keďže vozidlá zrýchľujú a bojujú o pozíciu.
"Stojaté štarty sú najzraniteľnejšou časťou každých pretekov a my sme ich absolvovali tri. Vždy je tu táto obava. Nikdy to nie je ideálne," uviedol šéf Red Bullu Christian Horner. Takisto označil rozhodnutie zvoliť za dejisko šprintových pretekov pouličný okruh v Baku za absolútne absurdné, pravdepodobne prinesie tímom veľké účty za škody.
"Šou" Formuly 1 si našla obrovské množstvo nových divákov vďaka podpore dokumentárneho seriálu "Drive to Survive" spoločnosti Netflix a popularitu šampionátu podčiarkla rekordná návštevnosť v Albert Parku, kde sa počas týždňa zúčastnilo cez 440 000 divákov.
Organizátori sa v nedeľu na sociálnych sieťach pochválili veľkým počtom divákov, ale boli v rozpakoch, keď na trať vtrhlo veľké množstvo fanúšikov, a uviedli, že zlyhali bezpečnostné a ochranné protokoly.
Jednému mužovi v dave krvácala rana na ruke po tom, čo veľký kus úlomku z rozbitého auta Kevina Magnussena preletel cez plot a zasiahol ho. "Keby ma to zasiahlo v inom uhle, mohlo to byť hrozné," povedal pre rozhlasovú stanicu 3AW.