Šampión, legenda, miliardár. Mimotenisový život Rogera Federera vzbudzuje obdiv
Podľa magazínu Forbes získalo status dolárového miliardára iba šesť športovcov. Na zozname je neporazený boxer Floyd Mayweather Jr. (1,08 miliardy dolárov), futbaloví rivali Lionel Messi (1,15) a Cristiano Ronaldo (1,24), basketbalová megastar LeBron James (1,16) a muž, ktorý je dlhé roky tvárou golfu - Tiger Woods (1,72). A samozrejme ten, kvôli ktorému sme tu, Roger Federer (1,09).
Rovnako ako v prípade jeho piatich kolegov tvorí mzda za športovanie v skutočnosti pomerne malú časť jeho celkového majetku. S odhadovaným príjmom 130,6 milióna dolárov je Federer na treťom mieste historického rebríčka za večnými rivalmi Rafaelom Nadalom (131,6 milióna) a Novakom Djokovičom (158,9 milióna). Jeho vôbec najlepší rok čo sa zárobku týka, 2017, mu vyniesol niečo málo cez 13 miliónov dolárov - túto hranicu prekonal Nadal trikrát a Djokovič päťkrát. To je veľa peňazí, ale taktiež dlhá cesta k miliarde...
Ako sa dostal tak vysoko?
Jednoducho povedané - Roger Federer je vzorom a snom marketingového riaditeľa. Je to jeden z najlepších hráčov všetkých čias v tom, čo robí, gentleman na kurte i mimo neho a človek, ktorý sa drží ďalej od vecí, ktoré by ho dostali na stránky bulváru. Málokedy o ňom niekto povie niečo zlé. Ide o zvučné meno, ktoré chcete spojiť so svojou značkou.
To si myslelo mnoho spoločností. Federer je dlhé roky jedným z najvýznamnejších ambasádorov spoločnosti Rolex, švajčiarskej firmy vyrábajúcej snáď najžiadanejšie hodinky na svete. Verným sponzorom tenisového velikána je aj Credit Suisse, veľká investičná banka z jeho rodnej krajiny, či nemecká automobilka Mercedes-Benz.
Tieto obrovské spoločnosti a mnoho ďalších sú s Federerom spojené už niekoľko rokov a sú jedným z dôvodov, prečo podľa webu Sportico zarobil za uplynulý rok len na sponzoringu viac ako 85 miliónov dolárov. Dva príbehy, ktoré sa s menom ikonického tenisu spájajú, však predsa len vyčnievajú.
V roku 2018 končila zmluva s Nike, ktorá Federerovi každoročne vyplácala 10 miliónov dolárov. Spoločnosť vyrábajúca športové oblečenie, ktorá má medzi svojimi ambasádormi mená ako Serena Williams či Rafael Nadal, s predĺžením trochu váhala. Po dvadsiatich rokoch spolupráce chcela ikona zo Švajčiarska takpovediac väčší kus koláča z príjmov, ktorý bol pre Nike príliš veľký.
Prichádza Uniqlo
Keď sa ich cesty rozišli, mnoho ľudí očakávalo, že sa do hry vloží dlhoročný rival Nike, Adidas, a ponúkne Federerovi dostatočne mastnú čiastku. Dvadsaťnásobný grandslamový šampión ale všetkých šokoval a podpísal kontrakt s japonskou spoločnosťou Uniqlo. Federer podpísal zmluvu na desať rokov, počas ktorých mu mala firma každoročne vyplácať 30 miliónov dolárov - trikrát viac, než Nike. Zmluva však obsahovala niečo, čo bolo pre neho ešte sladšie.
Uniqlo sa zaviazalo sponzorovať Federera počas desiatich rokov bez ohľadu na to, či bude hrať aktívne tenis. Ak by sa rozhodol odísť do dôchodku na druhý deň, stále by mu každý rok až do štyridsaťšestky prišlo na účet 30 miliónov dolárov. Zmluva sa navyše vzťahovala len na oblečenie, nie na topánky. Uniqlo nevyrábalo tenisky, takže Federer mal možnosť hľadať si v tejto oblasti nového sponzora.
Pôvodne nosil aj naďalej Nike, a to bez toho, aby bol na výplatnej páske. Dvadsať rokov s jednou firmou zrejme vytvára istú rutinu. Potom sa ale dopočul o firme On Running v rodnom Švajčiarsku, ktorá sa zameriava na pohodlné tenisky a športovú obuv s dobre odpruženou podrážkou. Federer sa spojil s majiteľmi a čoskoro s nimi nadviazal spoluprácu. Nejaký čas dokonca strávil v sídle spoločnosti, kde pomáhal navrhovať čo najlepšie topánky špeciálne pre tenisov, napokon sa z neho stal ambasádor značky.
Výmenou za to získal kúsok firmy. Nie tak veľký, aby firma On Running bola zo zákona povinná zverejniť podrobnosti, ale podľa početných správ vlastní Federer tri percentá akcií. Vzhľadom k tomu, že spoločnosť má momentálne hodnotu 7,5 miliardy dolárov, majú tieto tri percentá hodnotu cez 220 miliónov dolárov.
Keď sme už hovorili o tom, ako Federer zarába peniaze, treba spomenúť aj najčastejší spôsob ich utrácania - charitu. Nadácia Rogera Federera už dve desaťročia pomáha nielen vo Švajčiarsku, ale aj v Afrike. Viac ako 70 miliónov dolárov putovalo na vzdelávanie v južnej Afrike.
Federer navyše často navštevuje krajiny, do ktorých investuje, takisto trávi čas s deťmi, životy ktorých pomohol zlepšiť. V lete sa napríklad vydal do Malawi, kde jeho nadácia zahájila program, ktorý pomáha viac ako 900 detským strediskám poskytovať mládeži v krajine dostupné vzdelanie. Federer evidentne dobre vie, ako svoj majetok využiť na dobročinné účely.