Reklama
Reklama
Reklama
Ďalšie
Reklama
Reklama
Reklama

Sinner ani Fritz Ameriku nebavia? US Open má problém, v televízii jasne prehráva s NFL

Jannik Sinner s trofejou pre víťaza US Open.
Jannik Sinner s trofejou pre víťaza US Open.Profimedia / AP Photo / Frank Franklin II
Spojené štáty mali prvýkrát po dlhých rokoch vo finále mužského turnaja US Open svojho hráča, ale ani to nestačilo na to, aby držitelia televíznych práv mohli byť spokojní. Sledovanosť posledného grandslamového turnaja sezóny z roka na rok klesá a tento rok tomuto trendu nepomohol ani zmenený začiatok ligy amerického futbalu NFL. Čo sa týka televízneho vysielania, newyorský grandslam sa jednoducho stáva v zámorí ohrozenou udalosťou.

Taylor Fritz síce nie je Andre Agassi a Jessica Pegulová, má oveľa menej fanúšikov ako Serena Williamsová, ale štyri americké tváre, ktoré sa dostali do semifinálových bojov mužskej a ženskej dvojhry dokázali zaplniť tribúny komplexu Flushing Meadows do prasknutia. A hoci sa domáce publikum titulu nedočkalo, nebolo pochýb o tom, že US Open bol z pohľadu amerického fanúšika úspešný.

Tenisová asociácia Spojených štátov amerických (USTA) informovala, že newyorský areál navštívilo 1 048 669 divákov. Ide o historicky najvyššiu návštevnosť a znamená to, že prišlo o osem percent viac divákov ako vlani.

Zaplnené tribúny na Arthur Ashe Stadium.
Zaplnené tribúny na Arthur Ashe Stadium.AntoineCouvercelle/Panoramic

Organizátori sa radujú, keďže rekordné boli aj príjmy zo vstupného. Napríklad vstupenka na semifinále stála 333 dolárov (približne 302 eur), čo pri kapacite arény 23-tisíc divákov znamená tržbu šplhajúcu sa k siedmim miliónom eur.

No zatiaľ čo na mieste sa nikto nemohol sťažovať na atmosféru (okrem niektorých tenistov, ktorým vadila voľnosť pohybu na tribúnach), televízne spoločnosti trpia už dve desaťročia. Hoci tenisový grandslam je stále prestížnym podujatím, sledovanosť turnaja na obrazovkách prudko klesla. Nič na tom nemení ani prítomnosť celebrít na tribúnach - tento rok sa na finále US Open zúčastnili Travis Kelce, speváčka Taylor Swift či herec Matthew McConaughey.

V roku 2002 sledovalo mužské finále viac ako deväť miliónov ľudí a ženské finále osem miliónov. Samozrejme, všetko umocnila účasť Agassiho a Peta Samprasa, resp. sestier Williamsových v boji o titul.

V ére trochu chladného a precízneho Rogera Federera si diváci televíziu až tak často nezapínali. Potom došlo k relatívne úspešnému pokusu oživiť divácky záujem posunutím finále o jeden deň (od roku 2008 do roku 2014 sa ženské finále hralo v nedeľu a mužské v pondelok), ale posledných 10 rokov je opäť všetko po starom a krivka naďalej klesá. Nepomohla ani zmena broadcastera, US Open dlhé roky vysielala CBS, v roku 2015 práva získala ESPN.

S 1,8 milióna divákov bol duel medzi Jannikom Sinnerom a domácim Fritzom najmenej sledovaným mužským finále od roku 2020. Hoci sa v ňom predstavil domáci tenista, sledovanosť bola o 31 % nižšia ako vlani.

Rovnaký počet divákov malo aj ženské finále medzi Sabalenkovou a Pegulovou. Tu bol pokles ešte väčší, o zápas sa zaujímalo o 53 % menej fanúšikov ako o minuloročnú bitku o titul medzi Sabalenkovou a Coco Gauffovou. Tohtoročné finále sledovalo dokonca o 10 % menej ľudí ako poľsko-tuniský súboj medzi Igou Swiatekovou a Ons Džabúrovou v roku 2022.

V tejto súvislosti je dôležité poznamenať, že tenisový grandslam tradične bojuje o záujem v posledných dňoch turnaja so začiatkom NFL, ligy amerického futbalu. Kým v predchádzajúcich rokoch sa úvodné stretnutie NFL hralo vždy vo štvrtok, tento rok mala táto veľmi sledovaná zámorská súťaž preplnený program tromi po sebe nasledujúcimi nocami. Jeden zápas sa hral v piatok, ďalší v sobotu a 12 meraní síl nasledovalo v nedeľu.

Tomu bol prispôsobený aj program na US Open, pričom mužské finále sa začalo o dve hodiny skôr ako zvyčajne, o 14:00 newyorského času. Nemalo to však žiadny vplyv. Americký futbal, ktorý dokáže rozpumpovať emócie, zaujal fanúšikov oveľa viac. Desivý je však priepastný rozdiel. Tenis prehral so šišatou loptou pomerom 1:17. Televíziu si zaplo na kanáloch FOX a CBS viac ako 30 miliónov divákov.

V súčasnosti sa diskutuje o tom, či je dátum newyorského grandslamu vhodný. Sila peňazí za televízne práva totiž niekedy dokáže byť silnejšia ako tradícia.